Briefing
A l’actualitat el Bar el Born centra la seva activitat en l’oci nocturn, ofereix un espai tranquil on anar a fer una copa en grup o en parella en un ambient acollidor. Diferentciant-se de la resta dels locals de la zona, la majoria dels quals estan orientats a un ambient més festiu enfocat al turisme.
L’objectiu és potenciar l’espai diürn, ja que actualment el bar només ofereix alguns plats preparats senzills i no aconsegueix competir amb l’oferta de restauració de la zona.
Public Objectiu
El public objectiu s’ha de dividir entre diürn y nocturn. El public nocturn es un públic d’entre 30 i 40 anys, urbanita i modern. El public diürn, és un públic més ampli d’entre 30 i 60 anys, que busca llocs autèntics on gaudir d’una bona gastronomia local. En tots dos casos, tant locals com turistes.
Reflexió Estratègica
“Tot torna on va començar”
Si el que es vol es atraure a un públic sensible amb la gastronomia, l’història i la autenticitat de les seves experiencies, cal tenir molt clar quin és l’enfoc estratègic, que ve marcat per les propies característiques de la ubicació, l’entorn i el public. En aquest cas, apareix una oportunitat única, quasi feta a mida.
El cas és que els dos publics descrits tenen una cosa en comú: Busquen autenticitat. En el cas del nocturn, busca un local acollidor, amb caràcter, que el faci sentir que esta vivint la autèntica vida nocturna barcelonina. Mentre que el public diürn, busca l’autenticitat també en l’oferta gastronòmica. La conclusió a la que arribem és que el que cal es orientar tots dos models de negoci (diürn i nocturn) sota un concepte comú, que emfatitzi aquest caràcter autèntic i es reforcin mutuament.
El Bacallaner
La figura del bacallaner és única i original de Catalunya. L’artesà bacallaner es qui talla, desespina, remulla i dessala el bacallà. Aquest personatge és un bon nexe conceptual per fer una introspecció en busca del concepte autèntic i unificador que permeti conectar l’activitat diurna i la nocturna.
Concepte
“La bacallaneria del Born”
El bacallà es patrimoni del mar i de la ciutat de Barcelona. És un producte amb fortes arrels a la gastronomia catalana i unes característiques culinaries potents. És distintiu i per això creiem que és idoni per crear sinergies que atorguin valor afegit al negoci, dotant-lo d’un punt de vista alineat amb la filosofia de cercar un concepte basat en l’autenticitat per empatitzar amb els consumidors.
El concepte de bacallaneria es pot amotllar tant a l’activitat diurna com a la nocturna, conectant-les a través de la figura de Bacallaner, representat pels cambrers del local. De dia, es pot oferir l’experiencia gastronòmica tradicional mitjançant platets o tapes elaborades a partir d’aquest ingredient, acompañades dels maridatges adecuats. De nit, es pot construir un ambient al voltant de la història, el mar i la tradició tan propia del barri i la ciutat.
El tracte estètic, per tal de conectar modernitat (públic) i tradició (concepte), ha de crear una simbiosi entre lo antic i la actualitat, respectant el pilar principal del concepte: la recuperació del bacallà com a valor dins la societat barcelonina.
Branding
Gràficament la proposta s’ha tractat sota la premisa de posar en valor que el bacallà és un producte que forma part de la societat catalana, gastronòmica i culturalment. La intenció de la proposta és personificar el bacallà, donar-li vida.
Per això s’han utilitzat imatges antigues del barri del born, que a mode de collage es substitueixen els caps de les persones pels de bacallà. Representant diferents escenes característiques de la vida de la ciutat i el barri, com el mercat, les festes populars i la vida al carrer.
Aquest recurs s’aplica als diferents materials del bar, com els posavasos, la carta, els estalvis de taula o la decoració interior. S’utilitza una tipografia caligrafica per reforçar el concepte artesanal.